v60 (وی سیکستی یا وی شصت) یکی از ابزارهای موج سوم دم آوری قهوه است. نام v60 اشاره کامل به شکل ظاهری اش دارد که V شکل بوده و زاویه بین دو ضلع آن 60 درجه می باشد. سطح داخلی آن شامل برآمدگی هایی ست که به جریان هوا کمک کرده و سرعت خروج قهوه از انتهای آن را کاهش میدهد.

نمای داخلی v60

v60 های موجود در بازار جنس های مختلفی دارند که شامل سرامیک ، پیرکس ، فلزی یا پلاستیکی می باشد. یکی از مزیت های v60  اندازه آن است. از آنجاییکه v60 مخزن نگهدارنده قهوه ندارد کوچک بوده و حمل آن بخصوص در سفر بسیار راحت است. میتوان  مستقیما آن را روی فنجان یا ماگ قهوه قرار داد (هرچند میتوان برای آن ظرف قهوه جداگانه هم تهیه کرد).

سه عامل مهم در نوشیدنی قهوه v60 عبارتند از میزان قهوه، میزان آب و دمای آب که بر روی عطر و طعم نوشیدنی تاثیر گذار هستند. بطور کلی این نوشیدنی شفاف با طعمی پیچیده و درخشان است.

دم آوری قهوه v60

  1. فیلتر کاغذی را داخل v60 قرار دهید.

2. کمی آب داغ (90 تا 94 درجه سانتی گراد) روی فیلتر بریزید تا گرم و مرطوب شده و عطر کاغذ از بین برود. صبر کنید تا آب خارج شود. اگر آب وارد مخزن یا فنجان شد آن را دور بریزید.

3. 15گرم قهوه داخل فیلتر بریزید. (در این مدل دم آوری هرچه قهوه تازه رست شده باشد نتیجه بهتر خواهد بود. ضمنا بهتر است قهوه را درست قبل از مصرف آسیاب کنید. )

4. ظرف را کمی تکان دهید تا قهوه یکدست پخش شده و سطح روی آن صاف شود.

5. v60 را روی ظرف یا فنجان یا ماگ مورد نظر قرار دهید.

6. 50گرم آب را روی قهوه بریزید بطوریکه روی همه سطح آن را بگیرد.

7. بعد از 45 ثانیه 100 گرم آب را بصورت دورانی از مرکز به خارج روی قهوه بریزید.

8. بعد از 60 ثانیه 100 گرم دیگر آب روی قهوه بریزید. در این مرحله با استفاده از قاشق یا ابزاری دیگر (ترجیحا چوبی) آب و قهوه داخل v60 را هم بزنید تا کاملا مخلوط شده و هیچ جایی از قهوه باقی نماند که با آب مخلوط نشده باشد.

9. صبر کنید تا همه نوشیدنی وارد فنجان شود.