قهوه به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان، به لطف مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی مفید، به نظر می‌رسد بسیار سالم باشد. مطالعات نشان می‌دهد که قهوه‌خورها نسبت به چند بیماری ایمن‌تراند .

در این مطلب قصد داریم شما را با چند مزیت سلامتی قهوه آشنا می‌کنیم:

1. یک فنجان قهوه می‌تواند سطح انرژی را بهبود ببخشد و شما را باهوش‌تر کند

یک فنجان قهوه میتواند سطح انرژی را بهبود ببخشد

قهوه می‌تواند احساس خستگی را در افراد کاهش و سطح انرژی را افزایش دهد. دلیل این امر وجود محرکی به نام کافئین است. ماجرا به این صورت است که بعد از نوشیدن قهوه، کافئین به جریان خون شما جذب می‌شود و از آنجا، به مغز شما سفر می‌کند. در واقع در مغز‌، کافئین آدنوزین_ انتقال‌دهنده عصبی مهاری_ را مسدود می‌کند. وقتی این اتفاق بیفتد، میزان انتقال‌دهنده‌های عصبی دیگر مانند نوراپی نفرین و دوپامین افزایش می‌یابد و منجر به تسریع فعالیت نورون‌ها می‌شود.

بسیاری از مطالعات انجام شده در انسان نشان می‌دهد که قهوه جنبه‌های مختلف عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد – از جمله حافظه، خلق و خوی، هوشیاری، سطح انرژی، زمان واکنش و عملکرد ذهنی عمومی

2. قهوه می تواند به شما در سوزاندن چربی کمک کند

این نکته برای کسانی که قصد لاغری دارند میتواند خیلی موثر باشد اما چگونه؟ همانطور که مطلع هستید کافئین تقریباً در هر مکمل چربی‌سوزی وجود دارد. درواقع کافیئن یکی از معدود مواد طبیعی است که به چربی‌سوزی کمک می‌کند. مطالعات متعددی نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند میزان متابولیک شما را بین 3 تا 11٪ تقویت کند. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که کافئین به طور خاص می‌تواند چربی را تا 10٪ در افراد چاق و در افراد لاغر 29٪ افزایش دهد. با این حال، ممکن است که این تأثیرات در نوشیدنی‌های قهوه دارای مواد نگهدارنده کاهش یابد.

3. قهوه می‌تواند عملکرد بدنی را به طرز چشمگیری بهبود بخشد

کافئین سیستم عصبی شما را تحریک می‌کند و به سلول‌های چربی سیگنال می‌دهد تا چربی بدن را تجزیه کنند. همچنین باعث افزایش سطح اپی‌نفرین (آدرنالین) در خون شما می‌‌شود .

این هورمون  fight-or-flightاست، که بدن شما را برای انجام فعالیت‌های شدید جسمی آماده می‌کند. کافئین می‌تواند چربی بدن را تجزیه کند و اسیدهای چرب را به عنوان سوخت در دسترس قرار دهد. با توجه به این اثرات، شگفت‌آور نیست که کافئین می‌تواند به طور متوسط ​​11 تا 12٪ عملکرد بدنی را بهبود ببخشد.

بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که حدود نیم ساعت قبل از رفتن به ورزشگاه‌، یک فنجان قهوه  میل کنید.

پس می‌توان گفت کافئین می‌تواند سطح آدرنالین را افزایش داده و اسیدهای چرب را از بافت‌های چربی شما آزاد کند. همچنین منجر به پیشرفت‌های چشمگیر در عملکرد بدنی می‌شود.

4. قهوه حاوی مواد مغذی ضروری بدن است

جالب است بدانید که چه مواد مغذی در فنجان قهوه شما پیدا می‌شوند. عموما یک فنجان قهوه تازه رست شده و تازه حاوی این مواد مغذی است:

  • ریبوفلاوین (ویتامین B2)
  • پانتوتنیک اسید (ویتامین B5)
  • منگنز و پتاسیم.
  • منیزیم و نیاسین (ویتامین B3)

اگرچه ممکن است به نظر خیلی زیاد نرسد ، اما بیشتر مردم ازنوشیدن چند فنجان در روز لذت می‌برند که این موضوع خود باعث می‌شود تا به سرعت این مقدار اضافه و وارد بدن شما شوند.

5. قهوه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

دیابت نوع 2 یک مشکل مهم بهداشتی است که هم اکنون میلیون‌ها انسان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است. این بیماری با افزایش قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا کاهش توانایی ترشح انسولین مشخص می‌شود.

به دلایلی‌، مصرف قهوه تا حدودی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهند.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیشتر قهوه می‌نوشند، 23 تا 50٪ احتمال ابتلا به این بیماری در آن‌ها کاهش می‌یابد. طبق یک بررسی سراسری با جمعیتی بالغ بر 457.922 نفر، مشخص گردید که نوشیدن هر فنجان قهوه روزانه با 7٪ کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است. بنابراین احتمال بیماری را که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان درگیر کرده را می‌توان با نوشیدن قهوه در روز به حداقل کاهش داد

6. نوشیدن قهوه ممکن است شما را از آلزایمر محافظت کند.

ارتباط قهوه و آلزایمر

این روزها بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری عصبی و علت اصلی زوال عقل در سراسر جهان است. این حالت معمولاً افراد بالای 65 سال را مبتلا می‌کند و هیچ درمانی شناخته شده‌ای برای آن در دست نیست. با این وجود چندین کار وجود دارد که می‌توانید در وهله اول از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

مانند تغذیه سلامت و ورزش کردن، اما نوشیدن قهوه نیز ممکن است بسیار مؤثر باشد. مطالعات متعددی نشان می‌دهد كه نوشیدنی‌های مرتبط با قهوه تا 65 درصد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را پایین آورده است.

در نهایت قهوه خطر ابتلا به آلزایمر را که عامل اصلی بروز زوال عقل در سراسر جهان است را می‌تواند بسیار کاهش دهد