شاید برای شما هم پیش آمده باشه که توی سایت یا فروشگاه ها موقع انتخاب قهوه دلخواهتون گیج شده باشید. خیلی وقت ها راهنمایی فروشنده هم کمک زیادی نمیکنه. اینکه چه قهوه ای بگیری، چه ترکیبی داشته باشه ، چه مزه ای داشته باشه و کلی سوال دیگه که توی مغازه باید در زمان کمی بهشون جواب بدی و سریع قهوه ات رو انتخاب کنی. آخرش هم خیلی وقتها از خیر فکر کردن بهش میگذری و انتخاب رو میذاری به عهده فروشنده. حالا ما اینجا میخوایم با طرح چندتا سوال مهم کمک کنیم چه توی سایت یا هر فروشگاهی مثل یه حرفه ای خیلی سریع قهوه ت رو انتخاب کنی و از انتخابت مطمئن باشی.

برای انتخاب حرفه ای قهوه کافیه به این چندتا سوال با دقت جواب بدی:

  1. قهوه تلخ دوست داری یا ترش؟

ببینید بطورکلی هرچی درصد روبوستا توی ترکیب قهوه بیشتر باشه یا قهوه بیشتر رست شده باشه مزه تلخ تری داره و هرچی درصد عربیکا بیشتر باشه و کمتر رست شده باشه از تلخی قهوه کم میشه و به سمت ترشی میره. این که چه طعمی دوست داری به سلیقه ت بستگی داره اما باید دقت کنی که عربیکا قهوه مرغوب تری هست و از طرف دیگه رست زیاد باعث میشه بخشی از خواص قهوه از بین بره.

  • چه زمانی قهوه مصرف میکنی؟

جواب این سوال یه جورایی به سوال بعدی در مورد میزان کافئین هم مربوط میشه. اینکه قهوه ت رو نیمه اول روز مصرف میکنی یا مثلا غروب خیلی به عادت خواب و حساسیت به کافئین مربوطه. بطور کلی صبح  و نیمروز میتونی از قهوه های با کافئین بالاتر و عصر از قهوه با کافئین کمتر استفاده کنی که مشکلی برای خوابت ایجاد نکنه.

  • قهوه کم کافئین یا قهوه پرکافئین؟

برای جواب به این سوال اول باید ببینی به کافئین حساسیت داری یا نه؟ علایم حساسیت به کافئین شامل تپش قلب ، گاهی اضطراب ، تغییر فشار خون ، اختلال خواب ، حساسیت های آلرژیک و … هستند. با این توضیح اگه هرقدر حساسیت شدیدتری داشته باشی باید قهوه کم کافئین تری مصرف کنی. اما اگر اصلا حساسیت نداری میتونی بسته به اینکه چقدر میخوای انرژی بگیری یا آرامش داشته باشی قهوه با کافئین زیاد ، متوسط یا کم انتخاب کنی.

  • قهوه ترکیبی یا قهوه تک خاستگاه ؟

انتخاب قهوه تک خاستگاه یا ترکیبی کاملا به سلیقه و ابزارهای دم آوری که استفاده میکنی بستگی داره. هر کدوم از قهوه های تک خاستگاه و ترکیبی رو بطور مفصل در مطالب جداگونه توضیح دادیم که اگه دوست داشتی میتونی بخونی. در مورابزار دم آوری هم برو سوال آخر.

  • چه ابزاری برای دم آوری داری؟

مهم ترین مساله اینه که از چه ابزاری برای دم آوری و درست کردن قهوه استفاده میکنی. اگه قهوه جوش داری فقط میتونی از قهوه های ترک ، عربی یا سبز استفاده کنی. اگه دستگاه اسپرسو ، موکا پات یا فرنچ پرس داری میتونی تقریبا از همه قهوه ها استفاده کنی به شرطی که به اندازه مناسب دستگاهت آسیاب بشند. اما برای استفاده از دستگاه های موج سومی خیلی باید دقت کنی. بطور کلی قهوه های عربیکای تک خاستگاه که اسیدیته بالاتری دارند برای این نوع دم آوری مناسب تر هستند. در بین قهوه های ترکیبی هم بعضی از ترکیبات که میزان زیادی از بعضی دانه های عربیکای خاص دارند می توانند برای این نوع ابزارها مناسب باشند. نکته مهم دیگه در مورد ابزارهای موج سومی زمان رُست و آسیاب قهوه است. برای این نوع دم آوری بهترین زمان حدود یک هفته بعد از رُست قهوه ست و بهتره که قهوه رو آسیاب نشده بگیری و درست قبل از مصرف ، به اندازه لازم آسیاب کنی تا بهترین عطر و طعم رو توی فنجون قهوه ت داشته باشی.

حالا برای انتخاب قهوه ت میتونی به این سوالها با دقت فکر کنی و جواب بدی. توی صفحه فروشگاه لنون میتونی با توجه به جوابهات ، از دسته بندی های سمت راست ، محصولات مون رو فیلتر کنی و به قهوه مورد علاقه ت برسی.

نوش جان./

فروشگاه قهوه لنون